Energilager av olika de slag är på stark frammarsch framförallt genom den stora omställningen bort från fossila drivmedel. Olika typer och tekniker passar bra för olika användningsområden och förutsättningar. Det mest självklara är ju användning av batterier  i elcyklar och elbilar.

Vi inom solarXbike har primärt jobbat med cykelbatterier och mindre batteri för t.ex laddstationer till våra elcyklar och vår miljöstation Greta inom det jag kallar mobil energi, dvs energi som används av mobila enheter och kan flyttas mellan olika platser.

Men man kan lagra energi på många olika sätt som t.ex omvandling till vätgas som lagras i stationära tankar och kan tankas till vätgasbilar, eller det som redan sker idag, dvs att man pumpar upp vatten i våra älvar, så att energin lagras som vatten i dammarna och kan ”återanvändas” och skapa i el (växelström) när vattnet släpps på igen genom traditionella vattenturbiner i våra dammar.

Ett problem med befintligt elnät 240VAC , dvs växelström, är att växelström går inte att lagra, utan nätet måste vara i balans hela tiden, vilket har skapat stora problem för nätägare och producenter som framförallt gett sig uttryck i stora svängningar av elpriset beroende på om det blåser eller om solen skiner.

För att hantera detta problem har Svenska kraftnät som är ansvariga för nätet utvecklat tjänster där i vissa fall privatpersoner och företag kan anslut sig till för att stötta upp det befintliga elnätet. Där man på sikt kommer att både kunna använda sin elbil till att lagra ”överskotts” energi, men även i fasta installationer med hjälp av stationära  batterier, som både kan installeras i hemmen, och i stora batteriparker.

Eftersom elektrifieringen av bilar har gått relativt snabbt så har det även skapats en marknad för att återanvända fordonsbatterier i ett sk (Second Life). Vilket innebär att man kan installera dessa fordonsbatterier i fast installationer och förlänger därmed deras livslängd och kan samtidigt skapa en komplementär ekonomi som kan ge extra inkomster genom att hyra ut dessa batterier till nätägare i olika former för att stötta och jämna ut svängningar i elnäten som skapas när vi kopplar in mer förnyelsebara energislag som sol och vind energi och hjälper till att minimera dess begränsningar.

Den enklast formen kallas flex, där batterier används som stödtjänst för att hålla frekvensen i nätet dvs ganska snabba förlopp, eller att kapa effekttoppar som att lagra dagens solenergi och använda på natten då solen inte skiner.

En av våra medlemmar, Max Johnsson, tidigare cykelelektro, har startat företaget Energibatteri och erbjuder nyckelfärdiga lösningar där man återanvänder fordonsbatterier från Nissan, Tesla mfl och kopplar upp sig mot olika sk aggregatorer som i sin tur hanterar användning och utnyttjande av dessa batterier och ser till att ersättning betalas ut för den nytta som skapas.

Max har lovat att ställa upp med studiebesök för att kunna känna på och se hur detta går till i verkligheten, mer om detta snart.